Din ce in ce mai multi designeri omit sa se concentreze pe principiile de baza ce ar putea influenta un vizitator atunci cand acceseaza un website. De cele mai multe ori, designerii considera principiile psihologice ale acestui proces fie neimportante, fie prea complicate pentru a pierde timpul cu ele. Dar, de fapt, niciuna dintre aceste afirmatii nu este chiar corecta.
Conceptele asociate cu psihologia de baza in web design nu sunt atat de multe si pot fi invatate si aplicate cu multa usurinta. Voi enumera in continuare principiile psihologice de baza de care ar trebui sa tinem cont in web design. Principiile psihologice in web design pot avea efecte pozitive cu un minim de efort. Daca iti rezervi putin timp pentru a te pune in locul vizitatorilor tai si pentru a te gandi la ce isi doresc acestia atunci cand ajung pe website-ul tau, esti deja pe drumul cel bun.
Castiga increderea vizitatorilor tai!
Pentru ca vizitatorii website-ului tau sa faca ceea ce-ti doresti, ei trebuie in primul rand sa aiba incredere in tine. Dar increderea nu vine cu usurinta, mai ales cand stim cu totii ca Internetul este supraincarcat de website-uri pline de inselatorii.
Daca vizitatorul nu este tocmai un initiat intr-ale “www”-ului, este natural sa fie mai precaut atunci cand i se cer date personale. Daca dorim sa utilizam psihologia in web design, trebuie in primul rand sa tinem cont de aceste temeri ale publicului larg si sa venim cu solutii pentru a le preintampina, castigandu-le increderea si respectul.
Familiaritate si usurinta
Atunci cand o persoana ajunge pe un website, aceasta se asteapta sa gaseasca anumite lucruri familiare domeniului pe care website-ul respectiv se bazeaza. Daca aceste lucruri nu pot fi gasite, ei vor simti ca nu au ajuns in locul potrivit, ca website-ul tau nu este ceea ce cautau ei de fapt iar website-ul nu va oferi credibilitatea despre care vorbeam mai sus. Scopul website-ului si o forma simpla de navigare sunt principalele doua elemente care ca un vizitator le va cauta la un website.
Titlurile clare vor ajuta vizitatorul sa inteleaga scopul website-ului dar web design-ul este cel ce completeaza si intareste mesajul. Spre exemplu, daca ai un blog a carui tema principala este “alimentatia”, un web design colorat cu imagini cu fructe si legume proaspete va intari si va sublinia imediat domeniul blogului.
De asemenea, pe langa elementele strict e ordin vizual, vizitatorii se asteapta sa gaseasca elemente ajutatoare in navigarea website-ului. Spre exemplu, pe un website ei se vor astepta sa gaseasca functia “Search” , pe prima pagina a unui blog ultimele postari, etc.
Psihologia culorilor in webdesign
Se poate defini o adevarata psihologie in alegerea schemei de culoare, bazata pe conceptii culturale, educatia si personalitatea publicului caruia doresti sa i te adresezi. Un web design isi va exprima astfel scopul atat prin informatia transmisa textual, cat si prin combinatia de culori. De retinut este faptul ca impactul primar al website-ului asupra utilizatorului este cel la nivel vizual, definitorii fiind imaginea de fundal, header-ul, caracteristicile textului si titlurile.
Modul de citire
Este bine stiut faptul ca majoritatea oamenilor tind sa citeasca dupa modelul “Z” ( de sus in jos si de la stanga la dreapta). Asadar, un web design eficient va fi construit tocmai pe acest model. De retinut aici este faptul ca accentul trebuie intotdeauna pus pe partea din stanga sus, si cel mai putin pe portiunea din dreapta jos.