Sa stii sa lucrezi in echipa pentru un referat sau o alta lucrare stiintifica este un atu esential deloc de neglijat pe perioada studiilor tale superioare dar si o calitate foarte apreciata in lumea profesionala. Iata cateva trucuri pentru a face in asa fel incat munca ta in echipa sa fie cat mai eficienta si sa se deruleze cat mai bine.
Atunci cand munca in echipa decurge bine, punand in valoare competentele si ideile fiecaruia, aceasta ofera mai bune rezultate decat daca fiecare ar lucra singur fiecare in coltul sau. Pentru asta, munca in echipa trebuie sa raspunda une nevoie – munca la o prezentare orala, la un expozeu, recapitularea pentru examene si trebuie sa se desfasoare in cele mai bune conditii.
Atat cat este posibil si daca este posibil, inconjoara-te doar de persoane bune, de calitate care stiu ce fac. Grupul trebuie sa fie constituit din 5/6 persoane maximum, toate motivate serioase in acelasi timp. Ideal ar fi sa amesteci si nivelurile pentru ca unii sa reuseasca sa ii stimuleze pe ceilalti, in functie de diferitele materii. Explicand celorlalti iti vei putea clarifica cunostintele si vei favoriza invatarea cursurilor.
Va trebui sa inveti sa lucrezi sau sa compui alaturi de personalitatile fiecaruia. Inevitabil, va trebui sa faci anumite concesii cu privire la anumite idei ale tale. Va trebui sa ii asculti pe ceilalti si sa respecti ideile fiecaruia dintre ei.
In schimb, atunci cand ai anumite criritci constructive de formulat ai grija sa ca acestea sa fie insotite si de un compliment pentru ca persoana in cauza sa nu se simta ranita. Atunci cand muncesti in echipa nu este de ajuns sa subliniezi lucrurile cu care nu esti de acord. Trebuie sa fii si capabil sa recunosti ideile pe care le regasesti pozitivre pentru a va putea incuraja reciproc.
De la inceput va trebui sa iti faci timp sa definesti un planning, asteptarile fiecaruia si regulile dupa care va veti conduce.
Trebuie sa imparti, sa repartizezi apoi sarcinile, ce aveti de munca. De exemplu cine se ocupa de anumite parti din proiecte, cine defineste planurile anumitor parti sau cine sintetizeaza un anumit curs?
O data ce prezentarea este gata sau examenele au trecut, trebuie sau ar fi interesant sa trageti linie pentru a vedea ce a mers bine si ce nu. Vei putea astfel imbunatati derularea muncii voastre in echipa pentru data viitoare. Ce a functionat de minune? Ce am putea imbunatati? Care este sentimentul fiecaruia dintre voi?