Sfaturi pentru alegerea unei masini second-hand

Cu totii ne dorim o masina buna, sigura, la un pret accesibil, eventual facuta de o firma cunoscuta. De multe ori ne lovim de bariera financiara, fapt ce ne aduce in situatia de a opta pentru o masina la mana a doua. Preturile sunt mai scazute, si puteti avea norocul de a gasi o masina aproape noua, exact cum v-ati dorit. Exista multe riscuri in ceea ce priveste istoricul acesteia. Este vorba de utilizatorii anteriori. Perioada de utilizare, tratamentul primit, accidentele – chiar si mici, si bineinteles, modul de utilizare (fiecare are stilul lui de condus) sunt hotaratoare atat in siguranta, cat si in calitatea masinii. 

O astfel de achizitie trebuie gandita foarte bine. Inainte de a lua o decizie, trebuie evaluate anumite caracteristici ale vehiculului, tocmai pentru a evita surprizele neplacute si cheltuielile suplimentare cauzate de unele defecte ascunse.

Kilometrajul este un prim criteriu de apreciere a istoricului si starii unui autoturism. Din pacate acesta poate fi “dat inapoi”, chiar si daca e vorba de memoria calculatorului de bord, ori e posibil sa aiba un defect care sa impiedice contorizarea corecta a kilometrilor. Un indiciu pentru a vedea daca numarul de kilometri este real ar putea fi anul fabricatiei autoturismului si data punerii in circulatie. Se cunoaste ca in medie se parcurg intre 15.000 si 20.000 km anual. Totusi, exista si cazuri in care masina nu este folosita atat de des. De exemplu, un proprietar poate detine mai multe masini, nefolosindu-le constant. De asemenea, este posibil ca un autoturism intretinut deficitar, care a circulat pe drumuri deteriorate, dar cu numar redus de km sa fie mai uzat decat unul foarte bine ingrijit, dar care a atins, de exemplu, 100.000 km.

Aspectul exterior este un criteriu important, pentru ca tradeaza, de multe ori, accidentele in care a fost implicat autoturismul. Se impune un control la exterior, in lumina, pentru a deosebi diferentele de culoare, “valurile” tablei. Acestea se fac prin comparatie cu jumatatea opusa, dar si prin pipairea atenta cu varful degetelor. Este aproape imposibil ca dupa o reparatie sa nu mai ramana urme. In aceasta situatie, trebuie sa controlam eventualele reparatii facute in acea zona si la partea mecanica.

Comenzile interioare trebuie sa functioneze. Cu motorul pornit trebuie sa functioneze toate comenzile de la bord: climatizarea, stergatoarele, functionarea geamurilor (electrice sau mecanice), dar si deschiderea tuturor usilor, capotei si a portbagajului fara dificultati. Nu uitati sa verificati si functionarea stopurilor si farurilor, si bineinteles, a codurilor de productie ale acestora.

Starea motorului poate fi depistata chiar si dupa ingrijirile asigurate pentru vanzare. Acesta isi arata varsta si felul in care a fost exploatat doar aruncand o scurta privire la suruburi si piulite. De asemenea, un motor in stare buna trebuie sa porneasca la rece, la 2-3 secunde dupa rotirea cheii. De asemenea, acesta trebuie ascultat „la cald” – orice zgomot, trepidatie, intrerupere este un semn de luat in seama. Motorul va fi accelerat si pe loc – in timpul turatiilor nu ar trebui sa existe poticniri si eforturi.

Unul din dusmanii automobilelor cu vechime de 3-4 ani este rugina. La praguri, la partile inferioare ale usilor, in zona farurilor ori a aripilor, adica in zonele in care noroiul si apa nu pot fi evacuate usor patrunde coroziunea din interior spre exterior umfland vopseaua. Daca tabla prezinta o lipsa de elasticitate, caroseria este uzata din cauza neacordarii ingrijirilor necesare.

Controlul cutiei de viteze nu se poate face decat in mers, pe sosea, prin schimbarea treptelor de viteze progresiv, si apoi regresiv. Se asculta motorul cu atentie – zgomotele de orice fel impun o analiza atenta. Directia este un parametru important in aprecierea calitatii masinii. Proba se face pe un drum cat mai drept, fara gropi si santuri, in cazul in care nu bate vantul din lateral, si pneurile sunt umflate egal. Viteza se mentine aceeasi pe tot timpul probei, care consta in lasarea volanului liber pentru cateva secunde. Schimbarea directiei masinii este un semn rau. De asemenea, la viraje, trebuie urmarit daca o astfel de manevra necesita o rotire exagerata a volanului. Chiar si zgomotele la caseta de directie sunt suspecte.

Frana este un element deosebit de important pentru securitatea vehiculului, proba trebuie facuta cu multa atentie. O distanta prea mare de franare indica o defectiune. Pedala nu trebuie sa aiba „cursa lunga”, si nici sa „traga” masina intr-o parte. Zgomotele, pocniturile sunt semn clar de stricaciuni. Nu uitati nici de frana de mana – incercati sa o probati in rampa.

Ideal ar fi controlul masinii pe dedesubt – aici se pot observa eventualele scurgeri la garnituri, inlocuirile de piese, starea cablurilor, dar si modul in care a fost intretinut autoturismul.

Desi este ultimul pe care il enumeram, aspectul legal este cel mai important. Nu va incredeti in cartea de service, si verificati cu mare atentie seriile de pe acte, care trebuie sa corespunda cu cele ale masinii. Aveti grija ca inspectia tehnica periodica sa fie facuta, sau daca nu este, sa mergeti cat mai curand. O testare electronica a masinii nu indica toate problemele, dar verifica ABS-ul, airbag-urile, computerul de bord, si eventual si kilometrajul – daca a fost dat sau nu inapoi.

Este recomandat sa veniti insotiti de un mecanic pe care sa il cunoasteti, sau macar de un apropiat care v-ar putea sfatui.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.