Imaginaţi-vă centrul aglomerat al unui oraş, invadat (în loc de clasicele automobile mari, greoaie şi poluante) de o puzderie de micuţe vehicule cautate (dar foarte şic!) ce se strecoară cu agilitate în toate direcţiile, purtând fiecare sub capote translucidă câte o persoană, maxim două. Spectacolul multicolor al maşinuţelor individuale care se, agita” continuu pe străzi, într-o forfotă precis organizată, face parte din decorul de zi cu zi al transportului urban aşa cum este văzut de inginerii de la Toyota în lumea viitorului auto !
Uşoare şi rapide, practice, sigure şi comode, ele îşi duc pasagerii la destinaţie fără să genereze noxe (pentru că au motoare electrice sau pe hidrogen), fără să se ciocnească (deoarece sistemele computerizate ale maşinuţelor comunica permanent interactive unele cu altele, împiedicând manevrele greşite sau riscante), fără întârziere (pentru că circulaţia este dirijată electronic, în fluxuri optimizate dinamic), fără stres (pentru că drumul este transformat într-o plimbare), fără problema locurilor de parcare (deoarece ocupa de 4 ori mai puţin spaţiu decât un automobilclasic şi pot încăpea cu uşurinţă orânde) şi într-un mod extreme de economic (pentru că sunt foarte eficiente şi au consumuri incredibil de mici, iar costurile de întreţinere sunt mult sub cele ale unei maşini convenţionale). Desi se aseamana mult cu un Citroen C1 ca si marime, putem spune ca e total diferita ca si concept. Ce-ţi poţi dori mai mult de atât?
Atât fotoliul cât şi întreaga cabina sunt concepute să îşi primească ocupantul că într-o haină perfect mulată, şoferul şi maşina devenind un ansamblu integrat unitar. Volanul nu mai există, fiind înlocuit cu un sistem de două joystick-uri cu funcţii complexe, prin intermediul cărora sunt făcute toate manevrele. Un display virtual sensitive ţine loc de bord, reacţionând interactive la poziţia degetelor şi preluând comenzile dar şi afişând diverse date şi parametrii de deplasare. Trenul de rulare şi suspensiile sunt complet izolate de cabină, ceea ce permite flexarea adaptive a vehiculului pe lungime în funcţie de situaţie, totul fiind comandat hidraulic. Astfel, în modul highspeed habitaclul se lăsă pe spate şi maşină se lungeşte, aerodinamică şi stabilitatea fiind cele mai importante pentru deplasarea la viteze mari. În modul urban, cabină se ridică pe jumătate astfel încât poziţia de condus să ofere cât mai multă vizibilitate, iar vehiculul se scurtează permiţând o manevrabilitate sporită.În modul intrare/ieşire şi parcare, cabină se ridică complet pe vertical şi maşină se scurtează la minim, facilitând parcarea în spaţii foarte mici şi accesul uşor al pasagerului.
În ciuda aparenţei fragilităţi, Toyota PM (prescurtarea lui Personal Mobility) are elemente ce asigură un înalt nivel de siguranţă, precum caroserie din material compoziţie şi perne de aer pe toate părţile. În plus, este înţesată de sisteme electronice care îi permit integrarea în fluxurile de trafic dirijate din satelit, dar şi de sisteme autonome cum ar fi menţinerea automată a distanţei faţă de celelalte vehicule prin radar, senzori în infraroşu pentru noapte, decizii de manevrare asistate şi corectate de computer prin algoritmi de analiza complexă a situaţiei etc. De exemplu, dacă maşina se apropie prea tare de vehiculul din faţă, la distant apreciată critică computerul comanda automat reducerea vitezei la limita de siguranţă, iar dacă altă maşină se apropie prea repede din spate, computerul de bord se conectează la computerul celuilalt vehicul avertizându-l despre riscul de coliziune şi determinându-l să ia decizia de frânare. Există chiar şi un mod de pilotare automat, susţinut de computer, aflat încă în faza de testare, dar şi dotări precum videotelefon.