Business Etiquette: Cum sa spui multumesc?

Eticheta este un factor extrem de important in lumea de afaceri. Sugestiile de mai jos va vor ajuta sa stiti cum sa interpretati un compliment sau un cadou si cum sa va aratati la randul vostru aprecierea pentru o treaba bine facuta. Sa spuneti “multumesc” si “va rog” nu este doar o forma de politete goala si fara sens. Astazi, afisarea corecta a etichetei denota ceva despre dumneavoastra si business-ul pe care il conduceti. Arata incredere, eleganta, si professionalism.

Complimentele simple nu trebuie sa fie greu de primit: ajunge un simplu “multumesc” verbal, imediat dupa ce complimentul a fost auzit. In schimb, dupa un pranz de afaceri reusit, se impune ca, pe langa multumirile verbale, sa trimiteti o nota scrisa prin care sa adresati multumiri oficiale. Chiar daca comunicati tot timpul prin e-mail si notele virtuale sunt acceptate, o nota scrisa de mana are un impact mai puternic si mai personal asupra primitorului.

Daca un coleg sau un asociat recomanda afacerea ta unui client, este cazul sa le multumiti pentru asistenta. O nota scurta in care le faceti cunoscuta aprecierea dumneavoastra este suficienta. Creati astfel posibilitatea ca acesta sa va recomande din nou.

Daca ati tinut o sedinta cu speakeri sau invitati importanti, asigurati-ve ca le multumiti personal fiecaruia dintre acestia pentru participare imediat dupa eveniment. Pastrati in birou o cantitate oarecare de note de multumire personalizate cu logo-ul firmei dumneavoastra si semnate de mana. Astfel veti putea sa faceti un follow-up rapid, cand va fi nevoie.

Exista multe ocazii in care se intrevede necesitatea oferirii unui cadou, in general, cand o companie vrea sa isi arate aprecierea fata de angajati, clienti, furnizori sau alte grupuri de persoane care au contribuit la succesul acesteia.

Ce sunt cadourile si insentivarile?

Este foarte important sa realizati ca atentiile de tip corporate NU trebuie sa fie obiecte promotionale! Cadourile si insentivarile sunt foarte diferite de ceea ce folosim pentru a ne marketiza compania. Cadourile corporate sunt oferite clientilor cu care aveti o relatie in plina desfasurare sau angajatilor pentru merite personale cum ar fi o promovare sau ziua de nastere. In vanzari, bonusurile sunt diferite de cadouri. Acestea recunosc angajatii care si-au indeplinit obiectivele si care au muncit din greu pentru a primi acele bonusuri.

Cand sa cumparati cadouri pentru clienti?

De obicei ne gandim la sezonul sarbatorilor de iarna ca momentul protrivit din an pentru a oferi cadouri corporate. De ce sa nu iesiti din tipar, oferind clientilor cadouri in afara sezonului? Nu exista niciun protocol care sa spuna ca acestea se ofera doar de sarbatori. De exemplu, puteti oferi un cadou la finalizarea unui proiect important la care ati lucrat impreuna, sau la recunoasterea unui eveniment important, cum ar fi ziua in care a fost infiintata compania, deschiderea unui nou birou sau a unei noi linii de productie. Cadourile sunt facute si sa spuna “Felicitari!” Desi sunt o multime de momente potrivite in care este bines a oferiti un cadou, exista si momente in sub nicio forma nu ar trebui sa faceti acest lucru. De exemplu, in timpul unei licitatii sau a unui pitch, un cadou ar putea fi vazut ca mita.

Cand sa cumparati cadouri pentru angajati?

 Ca si in cazul clientilor, sarbatorile de iarna sunt intotdeauna un pretext acceptat. Un cadou este un mod excelent de a spune “Multumesc pentru un an bun!” sic el mai bun moment pentru a acorda bonusurile anuale. Pe langa acestea, mai puteti recunoaste merite personale, cum ar fi promovari, aniversari, nasterea unui copil. Atentiile micute sunt mereu apreciate.

Cand luati in considerare insentivarile, nu va ganditi doar la echipa de vanzari. O echipa de marketing poate la fel de bine sa primeasca bonusuri pentru o campanie excelent desfasurata, iat una de IT pentru ca a lucrat peste program doar ca toate sistemele sa functioneze perfect iar predarile sa se faca conform deadline-urilor.

Ce cadouri sunt potrivite pentru clienti?

Iata cateva optiuni pe care le ai la dispozitie:

–          Cosuri gourmet. Acestea sunt foarte populare si destul de eficiente din punctual de vedere al costului. Sunt pe placul unor categorii mari de persoane si pot fi livrare direct la sediul destinatarului de catre magazinul de cadouri de la care au fost comandate. Un exemplu de astfel de magazine este gourmetgift.ro.

–          Cadouri necomestibile. Acestea pot include buchete de flori, sau o varietate de obiecte pentru birou.

Orice ai darui, inceaca sa faci cadou relevant pentru client. Ganditi-va la conversatiile pe care le-ati purtat cu acestia. Au mentionat vre-un interes sau vre-un hobby? Cu cat va fi mai personal cadoul, cu atat va fi mai apreciat. De exemplu, daca clientul a mentionat ca ii place sa pescuiasca, o simpla carte despre pescuit va fi de ajuns. Nu uitati sa adaugati numele destinatarului pe coperta interioara, impreuna cu o mica urare.

Ce cadouri sunt potrivite pentru angajati?

Placile comemorative si trofeele sunt modalitati frumoase de a recunoaste un eveniment deosebit sau un merit de exceptie. Sunt personale si pot fi afisate oriunde doreste angajatul. Bonusurile sunt si ele o idée buna. Putin impersonale, insa puteti fi siguri ca banii vor fi bine primiti. Pot fi date ca un cadou anual sau ca o insentivare. Nu este neaparat insa, ca orice insentivare sa vina in bani. Aceasta poate fi la fel de bine o vacanta, sau o masina. Cu cat mai mare este, cu atat mai mult va munci angajatul pentru ea.

Eticheta oferirii de cadouri

Cea mai importanta regula, atat in cazul clientilor, cat si in cazul angajatilor este ca darul oferit sa nu jigneasca! Si asta nu implica doar sa nu oferiti cosuri gourmet cu carne de porc clientilor evrei. Sunt multe alte metode de a jigni o persoana si astfel de lucruri trebuie evitate. Aflati daca compania cu care colaborati are o politica anume in ceea ce priveste cadourile. Ajunge sa telefonati la receptie sau la departamentul de resurse umane. Acelasi lucru este valabil si in cadul propriei dumneavoastra companii.

Cadourile corporate extrem de extravagante (si care nu sunt insentivari) nu sunt considerare potrivite, in majoritatea cazurilor. Nu doar ca lasa impresia de mita, dar pot face destinatarul acestora sa se simta foarte stanjenit.

Daca vreti sa livrati un cadou in persoana, nici o problema, dar aveti grija sa o faceti in timpul orelor de program, chiar la birou. Daca trimiteti cadoul prin curier, nu intrebati destinatarul daca l-a primit. Cea mai buna idee este sa sunati curierul.

Cu toate optiunile care exista, cadourile si insentivarile se pot incadra in orice buget. Si nu uitati: oferirea de cadouri si programele de insentivare nu sunt doar semne ale generozitatii, ci un aspect important in mentinerea unei relatii sanatoare si de lunga durata cu angajatii si clientii, deopotriva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.