La noi in tara, un antreprenor are nevoie de aproximativ 15 000 de dolari pentru a incepe o afacere in Romania. Mai mult decat in Polonia, Bulgaria sau Suedia insa mult mai putin in tari mai dezvoltate decat Romania precum Germania, Norvegia sau Italia. Cel putin asta arata raportul GEM (Global Entrepreneurship Monitorship) care a efectuat un studiu in acest sens in peste 60 de tari.
Spre exemplu, in Germania, costurile initierii unei afaceri se ridica undeva la 22.500 de dolari in timp ce in Polonia dar 11.500 de dolari. In comparatie cu Bulgaria un locuitor investeste in jur de 5700 de dolari intr-o afacere noua in timp ce in Croatia, conform raportului citat costurile se ridica la aproximativ 11.500 de dolari. Nivelul ridicat al costurilor pe care antreprenorii sunt nevoite sa le suporte pentru a deschide o afacere reprezinta principalul motiv pentru numarul scazut al IMM-urilor de la noi din tara. IMM-urile reprezinta o categorie de fime ce reprezinta practic suflul unei economii.
La noi in tara exista doar 30 de IMM_uri la un numar de 1000 de locuitori, un numar ce plaseaza tara noastra pe penultimul loc in Uniunea Europeana. Asta conform unei analize efectuate de ZF. Media UE se situeaza undeva la 54 de IMM-uri la mia de locuitori conform celor mai recente date emise de Comisia Europeana.
Criza economica a reusit sa « mature » IMM-urile fara o fundatie solida insa pe piata au reusit sa ramana mai multe firme puternice cu un apetit puternic pentru dezvoltare atat de piata interna cat si pe cea externa.
IMM-urile reprezinta cel mai mare angajator de la noi din tara, cu un total de 2,5 milioane de angajati la nivelul anului 2014. Importanta IMM-urilor la noi in tara este inca o data subliniata de datele statistice care arata ca aceste firme mici au un rol important in crearea si sutinerea locuilor de munca.