Stim ca o cutie de viteza, este un mecanism complex si indispensabil al oricarui vehicul
motorizat si serveste la transformarea fortei si la transmiterea miscarii de rotatie.
Piesele cutiei de viteze indeplinesc un rol important si multiplu: de amplificare a cuplului
motor si de largire a domeniului de turatie a rotilor motrice, peste cel acordt de limitele
de turatie a motorului; acorda posibilitatea de mers inapoi si de intrerupere a lantului
cinematic al mecanismului de transmisie pentru stationare timp mai indelungat cu
motorul in functiune. Cu autorul pieselor cutiei de viteze se transmite practic puterea de
la motor la roti, intr-un mod variabil, controlat, prin schimbarea rapoartelor de transmisie
folosind schimbatorul de viteze.
Cutia de viteze, acest mecanism complex, este formata din ceea ce uzual,
numim ,,viteze”, adica pinioane sau roti dintate care sunt de diferite marimi care permit
schimbarea raportului dintre viteza de rotatie a motorului si viteza de rotatie a rotilor.
Componentele, adica piesele cutiei de viteze automata sunt:
1- cutia de viteza automata propriu zisa;
2- convertizorul sau ambreiajul umed;
3- sistemul de racire al uleiului reprezentat de conducte, racorduri elastice si radiatorul
de racire care poate fi un radiator de dimensiuni mici sau sub forma de serpentina;
4- calculatorul cutiei de viteze automata, de fapt creierul cutiei automate;
5- schimbatorul de viteze;
6- instalatia electrica a cutiei automata de viteze, un sistem de cablaje de conexiuni
electronice. Toate aceste elemente in timp sunt supuse erodarii sau anumitori defectiuni
care impun reparatii la piese cutii viteze.
Cum intretinem cutia de viteze si ce recomanda specialistii ? Acestia spun ca: intrucat
ungerea angrenajelor si a celorlalte piese componente ale cutiei de viteze – diferential se
face prin “balacire”, este necesar ca in permanenta sa existe in carterul cutiei de viteze-
diferential o cantitate de minim 2 litri de ulei, sau cat este indicatia minima data de
producator.